vrijdag 7 maart 2014

Getting Started!

Het is reeds 7 dagen geleden dat ik ben vertrokken uit Brussel. Het duurde even voor ik in het noorden aankwam, maar hier ben ik dan toch maar eventjes. Ik ben nog steeds niet gewoon aan de hete temperaturen van ongeveer 40° graden en zweet me te pletter. Ik drink dan ook  makkelijk 5 liter per dag.

In het begin was het zoeken naar een plaats om aan de slag te kunnen met de laptop. In het bureau van 'Nurses On Tour' is er geen internet en dus moeilijk om het project verder te helpen ontwikkelen. Ik begin me dan ook te verdiepen in de theorie omtrent malnutritie en het distributieproject omtrent malaria. Werken doe ik in het 'Youth Harvest Foundation' bureau, wat je op de foto kan zien. Wanneer ik woensdag aan het werk was, kwam er even doodleuk een koe binnen gewandeld. Toch even schrikken, maar het went. :D We call it 'the African way of life'.

Gisteren was het Independence Day (zie foto) en was er een optocht op het St. Johns plein van het leger en alle scholen uit de streek. Best wel veel volk eigenlijk en het was leuk om zien. Hierdoor is het dus ook verlengd weekend en zijn de scholen en heel wat winkels gesloten tot zaterdag. 

Vandaag ben ik naar het Regional Hospital of Bolgatanga geweest, wat wil zeggen dat mijn papieren toch in orde zijn gekomen en tot in Bolga zijn geraakt. Het ziekenhuis zelf is best wel groter dan ik had gedacht (en ze breiden uit). Maandag kan ik er van start gaan, dus ben ik deze morgen nog naar de markt geweest achter stof, nadien naar de kleermaker en zondag zou het reeds klaar zijn. Kijk er naar uit om als verpleegkundige bezig te zijn, want tot nu toe was het voornamelijk researchen. Het Nurses and Midwives Council of Ghana, waar ik trouwens veel geld heb moeten voor betalen, hebben volgend programma voorgesteld: medical ward (2 weken), surgical ward (2 weken), paediatric ward (2 weken), emergency ward (2 weken) en dan wss nog General OPD en infection prevention unit (gecombineerd 1 week).

Volgende week gaan we met NOT voor het eerst op distribution naar een afgelegen compound aan de rivier van het dorp 'Balure'. Balure ligt in het gebied van Kasinna Nakana, niet ver van de grens met Burkina Faso. I'm looking forward to it.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Sven,
    we waren blij om weer wat nieuws te kunnen lezen.
    De krokusvakantie is hier bijna voorbij.
    Vandaag in Oudenaarde geweest en het "centrum van de Ronde van Vlaanderen" bezocht. Heel leuk!
    Vele groetjes vanuit Keiem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Sven, alles ok daar? Hoe zijn de afgelopen weken verlopen? Heb je al een beetje je draai gevonden? Ik heb gelezen dat je in mei ook als vrijwilliger op de EHBO-post in Tamale zal werken tijdens de paralympische 3-daagse? Ik ben benieuwd naar je verhalen én foto's, liefst zonder al te veel koeien in je bureau :)
    Kathy Pletinckx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Kathy, Alles goed hier. Ik begin steeds meer gewoon te geraken aan de Afrikaanse mentaliteit. De eerste week in het 'Regional Hospital' waren heel zwaar. Je maakt in 1 week dingen mee die je in je verdere loopbaan weinig of niet meer zal tegenkomen, maar daarover uitgebreid verslag als ik terug op de campus ben. Binnen 2 weken is er in Tamale, ongeveer 2 uur rijden van hier, een paralympische 3-daagse. Het is en blijft werken in de gezondheidssector en ik volg hiermee het advies van heel wat mensen "zeg zoveel mogelijk ja tegen dingen, dan zal je ook veel meemaken". Ik ben dan ook benieuwd naar wat er mij nog allemaal te wachten zal staan. Doe alvast veel groeten aan het docententeam.

      Verwijderen
  3. Mooie foto's en mooi verhaal. Verwacht binnen twee weken heel wat vragen van de leerlingen hier op school :-)

    mvg,
    Meester Bert (Klavertje Vier)

    BeantwoordenVerwijderen